مدرس دوره آیلتس

تدریس خصوصی آیلتس

مدرس آیلتس

IELTS Tutor

با ما تماس بگیرید

info@phdielts.ir

شماره واتساپ: +۹۸-۹۳۶-۷۹۳-۳۴۷۶

6 راه بهبود مهارت‌های نوشتن در آزمون آیلتس

صفحه اصلی مقالات آیلتس 6 راه بهبود مهارت‌های نوشتن در آزمون آیلتس

بهترین خود را همان اول بنویسید

بسیاری از مردم برای آماده شدن برای امتحان آیلتس کوشش می‌کنند. این آزمون به دشواری معروف است و مهارت‌های زبان هرکسی را تا حدی می‌سنجد. برای بسیاری از مردم، بخش نوشتن آزمون (writing test) می‌تواند پراضطراب‌ترین بخش آن باشد. اما نگران نباشید، ما برای هرکسی که ممکن است این آزمون را سخت ببیند، توصیه‌هایی عالی داریم. به این چند دیدگاه و توصیه‌ی ما نگاهی بیندازید و مطمئن باشید که در آزمون نوشتن آیلتس نتیجه خواهید گرفت.

1. درک خواسته‌ی متن

چه در نوشتن آزمون آکادمیک و چه در آزمون عمومی، و یا تکلیف1 (task) یا تکلیف2، باید با اطمینان حاصل کنید که دقیقا چه کاری از شما خواسته شده است. اگر در حال نوشتن یک نامه هستید، مطمئن شوید نوع نامه را (رسمی یا غیررسمی) شناسایی کرده‌اید و می‌دانید کدام سلام و احترام‌ها قابل قبول است. اگر در حال نوشتن نظر خود درباره‌ی یک موضوع هستید (opinion essay) باید از شناخت هردو جهت مخالف و موافق، مطمئن شوید. اگر یک نمودار یا یک فرآیند را توصیف می‌کنید، در ابتدا تشخیص دهید نمودار چه چیزی را نشان می‌دهد، سپس شاخصه‌های اصلی و ویژگی‌های مفید را برای مقایسه شناسایی کنید. هنگامی که ذهن شما تکلیف خواسته شده را در بر گرفت، می‌توانید طرح کلی مقاله‌ی خود را شروع کنید.

2. همیشه یک طرح کلی درست کنید

قبل از آن‌که شروع به نوشتن کنید، باید یک طرح کلی آماده کنید. گاهی اوقات زبان‌آموزان در این‌باره بحث می‌کنند که از آنجایی که این یک آزمون زمان‌بندی شده است، آن‌ها نباید دقایق ارزشمند خود را صرف نوشتن طرح کلی کنند. این حقیقتا درست نیست! طرح کلی با نگه داشتن تمرکز شما هنگام نوشتن، زمان شما را ذخیره می‌کند، بنابراین از موضوع منحرف نمی‌شوید. هم‌چنین یک طرح کلی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را سازماندهی کنید و قبل از نوشتن، آن‌ها را به بهترین شکل قرار دهید. مهم‌تر از همه، داشتن یک طرح کلی خوب به این معنی است که شما می‌توانید به جای تمرکز روی ایده‌هایی که می‌خواهید ارائه دهید، روی زبانی که در حال استفاده از آن هستید(واژگان و ساختار جمله)، تمرکز کنید.

پس طرح کلی شما چقدر باید دقیق باشد؟ شما باید با نوشتن بیان مساله (thesis statement) ( نوشتن تکلیف 2) و یا نکات مهمی که در مقدمه‌ی شما قرار می‌گیرد، شروع کنید. اظهار عقیده‌ی شما نیروی محرکه‌ای است که در پس تمام مقاله‌ی شما است و هر پاراگراف به آن مربوط می‌شود و آن را تایید می‌کند. برای نوشتن تکلیف 1، مقدمه‌ی خود را، با پاسخ به این سوال که: "هرکسی باید کدام اطلاعات را درباره‌ی این جدول‌ها/ نمودارها/دیاگرام‌ها بداند؟" یا "هدف این نامه چیست؟"(تکلیف عمومی 1)، سازماندهی کنید.

برای پاراگراف‌های اصلی، طرح کلی شما فقط نیاز به انعکاس موضوع اصلی پاراگراف، مدارکی که باید استفاده شود و در صورت مناسب بودن (تکلیف 2)، چگونگی پشتیبانی آن از اظهار عقیده را، دارد. لازم نیست چیزی برای نتیجه‌گیریتان در طرح کلی بنویسید، زیرا نتیجه‌گیری، بازگویی مجدد و یا خلاصه‌ای از بحث شماست و هیچ نظر جدیدی در آن ارائه نخواهید کرد. در مورد نوشتن نامه (تکلیف عمومی 1) ممکن است نتیجه‌گیری رسمی لازم باشد و یا لازم نباشد.

6 راه بهبود مهارت‌های نوشتن در آزمون آیلتس

3. بهترین خود را اول ارائه دهید.

هنگامی که نوشتن نظر خود درباره‌ی یک موضوع (opinion essay) را در طول مرحله‌ی طرح کلی، سامان‌دهی می‌کنید، ترتیب ارائه‌ی نظرات خود را، تعیین نمایید. قوی‌ترین پاراگراف‌های اصلی شما باید اول قرار بگیرند، زیرا این پاراگراف‌ها اولین و مهم‌ترین برداشت خواننده‌ی متن شما را، ایجاد خواهد کرد. اگر سه پاراگراف اصلی دارید، بهترین آن‌ها را اول قرار دهید، ضعیف‌ترین آن‌ها را در وسط قرار دهید، دومین پاراگراف قوی را در آخر قرار دهید. این کار باعث می‌شود خواننده‌ی متن شما، با احساسی خوب متن شما را به پایان برساند.

4. نظرتان را ساده بیان کنید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که تکالیف آزمون نوشتن IELTS (the IELTS writing tasks)، سنجش این‌که چقدر خوب موضوع را می‌شناسید و یا اینکه چقدر باهوش هستید، نیست. آن‌ها توانایی شما در ارائه‌ی نظراتتان به زبان انگلیسی و به صورت واضح و منسجم، برآورد می‌کنند. بنابراین مهم است که ساختار پاراگراف‌ها و جملات طوری باشد که یک ایده در هر جمله و یک ایده‌ی اصلی (controlling idea) در هر پاراگراف ارائه شود. مباحث خود را با مدرک تایید کنید (یک مثال یا تعریف)، سپس با کمک وصل کردن پاراگراف خود به عقیده‌تان (thesis)، پاراگراف را ببندید.

5. روی زبان تمرکز کنید، نه روی طول متن

متن امتحان نوشتن IELTS لازم نیست طولانی باشد. اگرچه لازم است که تعداد کلمات مورد نیاز را مد نظر داشته باشید (150 و 250 کلمه). مقاله‌ی تکلیف 2 فقط باید دو پاراگراف اصلی قوی داشته باشد، اگرچه اگر بتوانید مدیریت داشته باشید، سه پاراگراف مشخصا تاثیر مثبتی خواهد داشت. شما به طور عینی و طبیعی، به خاطر استفاده از ساختار جملات ترکیبی و واژگان قدرتمند، نمره کسب خواهید کرد. به جای نگرانی درباره‌ی طول متن مقاله‌تان، زمانتان را صرف استفاده از واژه‌های جالب و دوری از تکرار کلمات، کنید. هنگامی که برای آزمون IELTS آماده می‌شوید، باید روی درست کردن واژگان خود برای موضوعات مختلف، کار کنید. به علاوه، ممکن است بخواهید مترادف‌ها و یا کلمات مربوط به هم را، در فلش‌کارت‌ها، باهم دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد هنگام نوشتن، به استفاده از مترادف‌های یک کلمه فکر کنید.

هم‌چنین اطمینان حاصل کنید در استفاده از کلمات منسجم و عبارات به طور طبیعی، آشنا با آن‌ها و راحت هستید. مجددا! از تکرار شعارهای منسجم یک شکل دوری کنید. شما با ارائه‌ی واضح، مختصر و مباحث یک‌پارچه، خواننده‌ی متن را تحت تاثیر قرار خواهید داد، بنابراین در طول نوشتن باید تمرکزتان روی این‌ها باشد.

6. تصحیح کنید!

این موضوع برای امتحان‌های زمان‌بندی شده می‌تواند یک چالش باشد، اما ضروری است که چند دقیقه را بعد از هر تکلیفِ نوشتن، برای تصحیح آن ذخیره کنید. شما باید به دنبال اشتباهات کوچک در املا و دستور زبان بگردید. وقت آن نیست که تصمیم بگیرید بحث شما تاثیرگذار نیست و یک پاراگراف جدید بنویسید (طرح اصلی شما برای همین است!). مقاله‌تان را بخوانید و مطمئن شوید که منسجم است و اگر لازم است، جملات و عباراتی را برای قوی‌تر شدن ارتباط بین ایده‌هایتان اضافه کنید.